Sumber: QUOTES4all

Iklan berbayar

26 Jun 2008

Cukup untuk makan tengahari


Saya tetap gembira walaupun memperolehi cek yang kecil dalam beberapa pelaburan. Mungkin bagi sesetengah orang cek seperti ini akan diperam sahaja sehingga tarikh luput. Bagi saya, sebelum dimasukkan ke akaun bank, saya mengambil kesempatan untuk imbas dan kongsi kepada rakan-rakan.

Sebelum cukai dikenakan, saya sepatutnya menerima RM 18.10 untuk ketiga-tiga pelaburan itu. Pendapatan pertama dikenakan cukai 15% iaitu RM 1.30 manakala yang kedua RM 1.87 (26%). Pendapatan ketiga tidak dikenakan cukai kerana nilainya cuma RM 2.24.

Saya membayar cukai sebanyak RM 3.17.



Saya diberikan 3 keping cek berjumlah RM15.23. Saya akan menghantar ketiga-tiga cek itu ke bank menggunakan bas (langkah jimat). Tambang bas ke bank adalah RM 4.00, pergi dan balik.

Setiap cek akan dikenakan caj RM 0.50. Maknanya caj keseluruhan ialah RM 1.50.
Saya masih gembira kerana menambah nilai ke akaun bank sebanyak RM9.73 untuk 3 cek tersebut. Wang itu nanti bolehlah digunakan untuk sekali makan tengahari - nasi campur lauk ikan, sedikit sayur dan minum lemon teh ais.


0 komen: