Sumber: QUOTES4all

Iklan berbayar

26 Julai 2012

Gegaran di Labuan

Edisi terjemahan dari: http://1dusun.blogspot.com

Wilayah Persekutuan Labuan: Kira-kira jam 2.30 pagi, seluruh penduduk Labuan dikejutkan dengan bunyi letupan dan gegaran kuat. Letupan tersebut berpunca dari kapal tangki kimia yang diberi nama Bunga Alpinia. Kapal tangki milik Malaysia International Shipping Corporation (MISC) Berhad tersebut dipercayai meletup disebabkan terkena sambaran petir. Kapal yang dibina pada tahun 2009 dan telah memulakan kerja-kerja pemunggahan minyak pada tahun 2010.


Jam 2:30 pagi: Mula terbakar
Jam 7:00 pagi: Satu lagi letupan kuat dari Kapal Bunga Alpinia
Kelihatan Plaform Supply Vessel / Multi-Purpose Offshore Vessel “Pacific Hawk” sedang mambantu memadamkan kebakaran tersebut.
Jam 9:30: Kapal mulai tenggelam
Beberapa orang pekerja telah dihantar ke hospital manakala seramai 5 orang lagi belum dijumpai. Kebanyakan pekerja adalah warganegara Malaysia, Filipina dan India.

Kapal tersebut telah ditunda ke tengah laut untuk mengelakkan api daripada merebak. Sehingga pukul 10:00 pagi (ketika berita ditulis), kapal tersebut telahpun mulai tenggelam kerana api tidak berjaya dipadamkan.
.

Gambar-gambar dari:
http://busuk.org/ping/view/261696
http://perkapalanmalaysia.com/

**
Saya juga mendengar letupan pada pukul 10:30 malam tetapi menyangka bahawa letupan tersebut adalah daripada bunyi mercun. Saya mengugacapkan takziah kepada mereka yang mempunyai saudara-mara yang terlibat dalam insiden kebakaran ini.

0 komen: