Sumber: QUOTES4all

Iklan berbayar

16 Mei 2008

Guru Yang Hebat ~ Sikap

Guru yang sederhana, MEMBERITAHU,
Guru yang baik , MENERANGKAN,
Guru yang lebih baik , MENUNJUKKAN,
Guru yang paling hebat, MEMBERI INSPIRASI.


William Arthur Ward)

"CIKGU" merupakan perkataan keramat yang akan kekal dalam setiap orang yang pernah menjadi guru, tidak kira guru dalam mata pelajaran apapun. Biasanya yang dipanggil CIKGU ataupun TEACHER (untuk guru Bahasa Inggeris) adalah guru-guru sekolah rendah dan sekolah menengah sahaja. Guru Besar (di sekolah rendah) dan pengetua (di sekolah menengah) juga dipanggil CIKGU. Di kolej pula, guru (pensyarah) akan dipanggil SIR, MADAM. Di peringkat pengajian yang lebih tinggi, pelajar memanggil guru dengan panggilan seperti encik, Doktor dan Professor. Kalau guru agama Islam, dipanggil Ustaz dan Ustazah (perempuan). Guru agama Kristian pula dipanggil dengan panggilan lebih mesra seperti Brother (abang), Sister (kakak) ataupun Mother (ibu).



Walau apapun panggilan kepada cikgu, mereka tetap guru dalam bidang masing-masing yang melaksanakan tanggungjawab samada secara sukarela mahupun terpaksa. Mereka juga insan biasa yang tidak lari daripada membuat kesilapan. Seorang guru yang lebih banyak bertugas sebagai kaunselor biasanya akan berkata di penghujung sesi kaunselingnya dengan berkata "Dengar apa yang saya katakan, jangan lihat apa yang saya lakukan."

Kata-kata itu tidak bermakna yang guru kaunseling tersebut tidak melakukan apa yang diperkatakannya sendiri, tetapi beliau mahukan setiap individu yang dikaunseling itu akan dapat melakukan yang lebih baik daripada kehidupannya sendiri. Ayat mudahnya 'jadilah lebih baik daripada saya!'

Kita memang maklum bahawa guru-guru tidak mengetahui kesemuanya. Guru-guru hanya pakar dalam bidang masing-masing. Oleh itu terdapat ramai guru termasuklah guru Pendidikan Seni, Pendidikan Moral, Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains dan sebagainya. Guru pula mempunyai pelbagai sikap peribadi yang bersesuaian dengan mata pelajaran (subjek) masing-masing. Contohnya, guru Pendidikan Moral adalah seorang yang baik hati dan menyayangi pelajarnya. Guru Sains (Biologi, Kimia, Fizik) mempunyai sedikit sifat kelakar semasa menerangkan sesuatu teori tetapi amat berhati-hati dalam setiap ujikaji. Guru matematik sedikit garang iaitu mendenda pelajar yang tidak memberi tumpuan dalam kelas. Guru ekonomi yang mesra, sebab dia juga mungkin mengajar subjek pengurusan perniagaan.

Daripada sikap-sikap peribadi guru tersebut, maka segelintir pelajar yang kreatif akan memberikan gelaran kepada guru seperti Cikgu Harimau (guru garang), Cikgu Bean (guru kelakar), Cikgu A (guru yang memberi hadiah bila pelajar dapat A) dan pelbagai gelaran lain yang digunakan oleh pelajar ababila bercerita tentang guru-guru mereka. Walaupun gelaran ini dilakukan oleh hanya segelintir pelajar yang bertujuan sebagai gurauan, guru-guru tidak perlu merasa malu, tetapi sebaliknya perlu menilai semula diri mereka samada gelaran itu tepat untuk dirinya atau sebaliknya.

Kepada semua guru-guru di Malaysia terutamanya yang pernah menjadi CIKGU saya semasa di S. K. Ragkam (1986 - 1991), S.M. St. Martin, Tampasak (1992 - 1996), S.M.K Gunsanad, Keningau (1997 - 1998), saya mengucapkan selamat hari guru dan jutaan terima kasih kerana ilmu yang telah dicurahkan.

Sebagai perkongsian untuk semua rakan-rakan, buatlah sedikit ujikaji formula matematik berikut tentang apakah yang boleh memberikan kejayaan 100% dalam kehidupan kita.

A small truth to make our Life 100%…..
If A=1, B=2, C=3, D=4, E=5, F=6, G=7, H=8, I=9, J=10, K=11, L=12, M=13, N=14, O=15, P=16, Q=17, R=18, S=19, T=20, U=21, V=22, W=23, X =24, Y=25, Z=26,


Then (Hardwork / Kerja keras)



H+A+R+D+W+O+R+K = 8+1+18+4+23+15+18+11 = 98% only

( Knowledge / Pengetahuan)

K+N+O+W+L+E+D+G+E = 11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96% only

( Love / Kasih sayang)

L+O+V+E = 12+15+22+5 = 54% only

(Luck / Nasib)

L+U+C+K = 12+21+3+11 = 47% (don’t most of us think this is most important???)

Then what makes 100%?

Is it Money?…..No!!!
Leadership?…..No!!!

Every problem has a solution, only if we perhaps change our attitude.
To go to the top, to that 100% what we really need to go further…

a bit more…
A+T+T+I+T+U+D+E = 1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

It is OUR ATTITUDE towards Life and Work that makes Our Life 100%

Ya! 100% SIKAP yang menentukan samada kita berjaya. Fikir-fikirkan.

Sumber/Rujukan: MARIENA COLLECTION , SABAH.EDU.MY/SK. PEKAN MENUMBOK ~ MUTIARA

Download: Lagu Guru Malaysia

0 komen: