Sumber: QUOTES4all

Iklan berbayar

18 Mei 2008

Si Gagap Yang Gagah

Kenapa si gagap? Biasanya orang gagap selalu ditertawakan. Saya juga mentertawakan rakan saya yang gagap ini. Tetapi setiap kali saya mentertawakannya, rezekinya bertambah.

“Dahulu, saya pemalu. Pemalu kerana masalah saya ini – gagap. Tapi saya fikir, kalau malu boleh menjadikan kita kaya, teruskan malu. Saya yang gagap pun boleh berjaya kerana saya berubah!”

Saya tersentak dengan kata-kata beliau.

Sebenarnya saya terjumpa Encik Murad bin Basir pada tahun 2004. Pada masa itu, saya dibawa oleh rakan saya untuk mendengar ceramah motivasi. Anda harus percaya bahawa penceramahnya adalah Encik Murad – seorang yang gagap sejak dilahirkan!


Berbual dengannya, memang banyak perkara yang menarik tentang lelaki yang berasal dari Jalan Kapar, Klang ini. Kata-katanya mencuit hati dan membuatkan orang terpegun.





Kemalangan ngeri yang hampir meragut nyawanya menjadi titik tolak perubahan dalam kehidupannya. Mujur sahaja pemandu lori kontena yang bertembung dengan motosikalnya tidak membiarkannya terkulai di tengah-tengah jalan raya.


Jika dahulu, Encik Murad adalah Mat Rempit, tetapi selepas kemalangan itu sudah tentulah dia terlantar di hospital. Kakinya patah, tulang pinggangnya terkehel dan gagapnya bertambah. Apa tidaknya jika telah berkampung di hospital selama sebulan setengah.


Tetapi di sebalik musibah itu, tersembunyi rahmat dan hikmah yang akhirnya disedari oleh Encik Murad. Semasa sebulan setengah di hospital, Encik Murad berazam untuk berkelakuan baik demi membalas jasa ibu dan ayahnya. Dia terfikir, kenapa dia telah menambahkan kemiskinan keluarganya dengan bebanan kemalangan dirinya.


Doktor pakar yang merawatnya memberitahu bahawa otot kakinya tidak akan bergiat seaktif dahulunya. Tetapi adakah dia akan mempercayai bahawa dia akan lumpuh selamanya? Mungkin sahaja, jika rakannya sekerjanya di kilang, Encik Mohd Ehsan tidak memujuknya untuk menggunakan produk kesihatan CNI.


Pada mulanya Encik Murad tidak mempercayai tentang produk kesihatan CNI yang diperkenalkan oleh rakannya kerana sudah tentulah kenyataan doktor pakar lebih boleh dipercayai. Rakannya, Mohd Ehsan membawa Murad untuk mendapatkan penjelasan tentang produk kesihatan daripada Dr. Azman tetapi Encik Murad bertambah tidak mempercayai apabila diberitahu bahawa terdapat orang lumpuh, kencing manis dan darah tinggi yang telah sembuh semula.


Di samping produk kesihatan yang boleh menyembuhkannya, Encik Murad juga diberitahu bahawa peluang perniagaan juga disediakan oleh CNI dengan hanya bermodalkan RM 70.00. Namun dia masih ragu-ragu kerana tidak mempunyai pengalaman berniaga, bahkan latarbelakang kehidupan dan pendidikannya juga tidak memungkinkannya untuk menjadi kaya.


"Tiap-tiap hari kita bekerja dari pukul 8 pagi hingga 5 petang untuk mendapat apa? Tentulah untuk kehidupan yang lebih baik – mempunyai kereta besar, rumah besar, pendidikan yang terjamin untuk anak-anak dan sebagainya." kata Dr. Azman Ching dalam ceramah motivasinya itu.


Kata-kata Dr. Azman itulah yang membuatkan Encik Murad menilai semula dirinya samada dia mampu mengumpul kekayaan dengan melakukan kerjanya sekarang iaitu bekerja di kilang Mattel, Pelabuhan Klang dengan gaji RM700.00 sebulan. Mengakui bahawa kata-kata Encik Azman adalah benar, dia kemudiannya mengambil peluang untuk menjadi ahli CNI dan bertekad untuk mengubah kehidupan. Setelah seminggu dia menggunakan produk Royal Jelly, dia terkejut apabila dia mampu berjalan lebih 20 meter tanpa lenguh dan kesihatannya bertambah pulih.


Encik Murad mulai memperkenalkan produk CNI kepada abang-abangnya. Abangnya yang sulung iaitu Roslan seorang yang sombong mencabarnya dengan kata-kata “Tidak mungkin dengan modal RM70.00 boleh menjadikan kamu kaya. Tapi kalau kamu nak aku jadi ahli, bayarkan dulu. Bila aku kaya nanti, aku bayar.”


Menceritakan pengalamannya semasa memperkenalkan prduk CNI kepada rakan-rakan dan makcik-makcik di kampung, pada mulanya Encik Murad tidak mendapat sokongan kerana latarbelakangnya sebagai budak nakal. Dia kerap dipersendakan, maklumlah dia juga gagap.
Namun setiap kali dia dipersendakan, dia mengalihkan fikirannya bahawa terdapat ramai lagi orang yang mahu menggunakan barangan CNI di kompleks membeli-belah, stesen bas dan sebagainya.

Apabila semangatnya hampir patah dia akan berjumpa dengan Dr. Azman Ching yang pada masa itu telah memiliki bangunan bernilai RM700,000.00 dan kereta Mercedes bernilai RM300,000.00 hasil perniagaan dalam CNI. “Kalau Dr. Azman boleh mendapat RM800,000.00 dalam masa 4 tahun, mendapat seperempat daripada pendapatannya pun sudah baik” fikirnya.


Kini, Encik Murad bukan sahaja mendapat sebagaimana yang Dr. Azman dapat tetapi turut berubah – gagapnya telah berkurangan! Dia juga bahagia bersama isterinya Mazini bt. Muhammad dan tiga orang anak mereka.


“Kalau banyak buku kita baca tapi tak buat apa yang disarankan, tak ada maknanya. Banyakkan buat dari bercakap. Banyakkan mendengar dari bercakap” katanya apabila ditanya tentang petua kejayaan beliau.

Pautan: Murad bin Basir



0 komen: