Sumber: QUOTES4all

Iklan berbayar

25 April 2008

Bayar Untuk Diri Sendiri

Hari ini hari gaji rasmi bagi kakitangan awam manakala kakitangan swasta biasanya menerima gaji pada setiap 30 haribulan.

Sebenarnya semalam lagi kawan-kawan dah hangat memperkatakan tentang gaji. Ada yang sudahpun mengambil dan membelanjakan wang gaji tersebut.

Saya pula baru habis membaca buku bertajuk 'Bapa Kaya, Bapa Miskin' oleh Robert T. Kiyosaki. Ia memang menarik untuk dibaca tetapi ia lebih menarik jika dilaksanakan untuk diri sendiri. Buku yang mendidik kita, bagaimana untuk menyimpan wang terlebih dahulu sebelum membayar kepada orang lain. Bagaimana untuk mendapatkan wang lebih banyak hasil daripada wang yang kita ada? Bagaimana merebut peluang pada masa yang tepat? Saya tidak mahu mengulasnya sekarang kerana buku ini terdapat di pasaran dan telah dicetak dalam pelbagai bahasa.

Apa yang saya ingin perkatakan adalah bagaimana menyimpan untuk diri sendiri sebelum membelanjakan wang yang anda ada. Adalah penting menyimpan untuk diri sendiri dahulu kerana melalui pengalaman saya, menyimpan selepas berbelanja memang tidak berkesan . Saya pernah merancang menyimpan selepas berbelanja tetapi akhirnya saya berjaya membelanjakan kesemua wang saya dan tiada apapun yang dapat disimpan.

Oleh itu, selepas membaca buku tulisan Robert, saya mendapat kesimpulan bahawa petua mudah ialah menyimpan 1/10 daripada gaji anda tidak kira berapa jumlah gaji anda. 1/10 daripada RM 1000.00 adalah RM100.00. Oleh itu simpanlah RM100.00 ke dalam akaun yang tiada kemudahan kad ATM. Contohnya ke akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB) ataupun akaun Amanah Saham Wawasan 2020 (ASW) yang ditawarkan oleh Permodalan Nasional Berhad. Kalau gaji RM2000.00, simpan RM200.00. RM100.00 ataupun RM200.00 memanglah kecil nilainya tetapi lebih menguntungkan berbanding tidak menyimpan langsung.

Petua mudah yang lain ialah menjadikan wang bekerja untuk kita. Ianya cukup mudah, malah boleh dilakukan walaupun semasa anda sedang bersoronok berbelanja. Bagi mereka yang mahu mendapatkan wang lebih melalui perbelanjaan, caranya memang telah lama dilaksanakan oleh mana-mana pasaraya besar dengan menawarkan kad-kad penjimatan dan kad-kad yang boleh mengumpul mata (point). Tetapi kebanyakan pasaraya hanya membenarkan mata yang terkumpul ditukarkan dengan produk mereka. Oleh itu, kita tidak akan dapat wang tunai hasil daripada perbelanjaaan kita.

Ia berbeza dengan syarikat yang mengamalkan Multi Level Marketing (MLM) yang mana menukarkan mata kepada wang tunai dan ia terus di bank in pada hari yang mereka tetapkan. Sebagai contohnya CNI yang mengkreditkan wang bonus ke akaun saya pada setiap 15 haribulan.

Bagi saya, ia menguntungkan kerana saya telah berbelanja produk-produk yang dijamin kualitinya dan saya turut mendapat semula wang yang telah saya belanjakan.

Menyertai mana-mana MLM pula adalah mudah samada bertemu terus dengan pengedar (ahli berdaftar) ataupun melalui online seperti contoh di http://www.mycni.com.my/welcome.html.

Sekiranya anda mendaftar secara online di Mycni, sila gunakan Nombor Sponsor Code: 1118054.

0 komen: